Upacara Kepaten (Upacara Kematian) Masyarakat Jawa


UPACARA KEPATEN
Ing Desa Wringinanom, Wringinanom, Gresik



Dening XI MIPA 7


·         Akhmad Muzakki             (03)
·         Khusnul Aldi Saputra      (14)
·         Megawati ayu I.                  (17)
·         Natasya Eka Yuniar          (20)
·         Ridwan aditya K.               (23)
·         Tiara Ayu K.                        (29)



DINAS PENDIDIKAN JAWA TIMUR
UPT SMAN 1 KRIAN
TAHUN PELAJARAN 2017 / 2018




Atur Pangiring

            Masyarakat jawa yaiku salah sawijine masyarakat daerah kang ageng ing Indonesia. Dengan akehe masyarakat iki, nimbulake adat istiadat seng khas kang onok ing Indonesia khususe ing tlatah jawa.
            Dengan ngucapake matur sembah nuwon tumrap gusti ingkang kuasa kang maringi panugrahan lan hidayahipun tumrap kita sedaya. Ora supe dumateng para pihak kang mbiyantu kelancaran ing pembuatan laporan iki, Kita sedaya ngucapake matur sembah nuwon sang agunge pangaksan.
            Akhir kata, kita sedaya selaku tim redaksi nuwon agunge pangapunten yen ana keklintuan lan kelepatan kang ono ing sajroning laporan iki. Muga – muga pungkasane maca laporan iki bisa mbiyantu guru, siswa, lan masyarakat sekitar luwih mahami lan tresnani adat istiadat kang ana ing tlatah jawa khususipun babagan “Kepaten / lelayu”


Sidoarjo, September 2017



BAB I

1.1.         Mula Bukane Panliten
Suku jawa kuwi asale saka provinsi jawa tengah, jawa timur, lan daerah istimewa yogyakarta. Masyarakat jawa dikenal duweni budaya kang khas,nganti era globalisasi wiwit sak iki adat istiadat kuwi isih tansah dilakokake lan ditaati karo masyarakate. Adat istiadat ing jawa pun hampir ana ing saben acara sing dilakokake karo manungsa, wiwit lair nganti liang lahat.
Adat istiadat yaiku kumpulan tata kelakon kang paling dhuwur kadudukane,amarga sifate kekal lan “terintregasi” kang kuat marang masyarakat kang duweni adat istiadat kasebut. Tuladhane, Adat istiadat ing tlatah Jawa kang akeh warnane,tentu nimbulna rasa bangga ing atine masyarakat Jawa. Salah sijine saka upacara kang akeh kuwi yaiku upacara tumrap wong kang kepaten/lelayu. Lelayu yaiku salah sawijine momen seng paling nggarai sedih ing lika – likune urip manungsa. Umume ing keluarga utawa kerabat sing kasripahan biasane cukup didungake wae trus disareaken. Nanging saka akehe suku ing Indonesia biasane duwe cara langkah – langkah ritual lan istiadat kang dilakokake ing wayah keluarga utawa kerabat kang cidek kuwi kasripahan, khususipun masyarakat jawa.
Upacara iki tentu mbutuhake proses lan uba rampe kang orang kabeh wong bakal ngerti lan mahami fungsi lan maksude. Mangka iku,kaleyan Bu Yuni Purwati S.pd kanthi narasumber laporan niki. Kita sedaya bermaksud nggali informasi kang luwih jangkep ngenani upacara iki

1.2.         Udheran Panliten
     Kaliyan penjelasan ing nduwur, panulis gawe laporan iki nduweni udheran arupa ing ngisor iki :
1.      Apa maksud te dilakokake upacara kanggo tiyang kang kepaten ?
2.      Apa wae proses kang mesti dilakokake ing upacara kuwi ?
3.      Apa wae umba rampe seng disediakake ?.

1.3.         Tujuan Panliten
     Amarga kathah tiyang ingkang ora mangaerteni ingkah luwih njero ngenani upacara kepaten.Ing panliten upacara kepaten iki, penulis laporan duweni tujuan arupa :
1.      Bisa Ngerteni apa kang maksud dianaake upacara kanggo wong kang lelayu.
2.      Bisa Mahami piye proses-proses kang musti dilakokake.
3.      Bisa ngerteni apa wae uba rampe kang dibutuhna.

1.4.         Manfaat Panliten
·         Kanggo panulis : Ngerteni luwih akeh ngenani maksud,proses,lan uba rampe kang ana ing upacara kepaten lan nimbulna rasa baangga tumrap adat istiadat Jawa.
·         Kanggo pewaos : Munculna rasa tresno marang adat istiadat kang ana ing tlatah Jawa.



BAB II  

2.1.         Isi
Ing pemahaman wong jawa, menawa nyawa wong sing wis mati kuwi ing wayah tartamtu isih ana neng sekeliling kaluwargane. pas salah sawijine masyarakat suku jawa mati, ritual adat istiadat pun ora ilang ngiringi . ritual iki dipangarahake supaya wong nan mati bisa ngentukake loka nan becik neng jaman kailangan. Mangka iku awake dhewe kerep krungu bebasan selametan sing dilakoke kanggo wong sing wis mati.

Upacara kepaten ing tlatah jawa kuwi duwe maksud ngehormati wong ingkang kepaten lan kanggo nggawe ati wong kang ditinggal luwih ikhlas maneh.Sakliyane iku,adat iki pun dilakokake kanggo nerusake kabudayan Jawa kang wus turun tumurun supaya ora punah katinggal jaman.
           
            Upacara lelayu kuwi dibagi ing 3 macem yaiku :
A.      Upacara sakdurunge disareake.
a.      Mayit disuciake rumiyin
b.      Mantun niku dilakoake brobosan/pamitan
Brobosan kuwi uga bisa disebut pamitan marang jenazah kang dilakokakake kalehan putra lan putrine mayit kaping pitu saka kanan muter searah jarum jam
c.       Sakwuse brobosan dilakoake ngesur lemah.
Ngesur lemah yaiku bancaan kanggo sing ngeduk lemam ing kuburan. Dadi
saderenge wong sing mati di kubur sing ngeduk, diwenehi sarapan dhisik.
d.      Wekdal jenazah mngkur sangking griya dalan kang wus diliwati kaleh mayit dipun
sapu.
        Kegiatan iki nduweni tujuan supaya, loro opo wae sing di gowo karo sing mati, katut karo sing mati.
e.      nyawur beras kuning
        Biasane beras kuning kang di sawur dicampur duwek receh lan diumbarake ing dalan. Iki fungsine di gawe sedekah.
B.      Upacara wektu disareake.
Ing bagian iki, acara’e kuwi  pada karo biasane kang dilakoni  yen tiyange arep di kubur. Kaya yen muslim diwocoake talkin, diadzani, dimadepake kulon, lan sateruse. Menawi sampun disareaken wonten tumpeng bunceng mungkur, tumpeng buceng mungkur yaiku tumpeng sing disigar dadi loro lan diwalik. Urap urape ora oleh kacang panjang lan kecambah amarga gambarake panjang umur.
Sakwise disareaken keluarga sing kasripahan ngaturake rasa marur sembah nuwun dumateng para warga sing melok iring – iring.
C.      Upacara sakwuse disareake.
a.      3 dinoan.
Wayah telung dina cara ngitunge dikurangi sedino sakwuse mayite dikubur. Lan ing acara iki ora ana kang istimewa kejaba mung dunga bareng kanggo kang mati.
b.      7 dinoan.
Ing pitung dina  iki biasane wes kanggo bancaan.
c.       40 dinoan.
Ing wayah iki dilakokake bancaan maneh, kang ditambahi berkat kanggo sing budal tahlilan. Nek nggone kamar seng seda dicepakake klambi sak pangadek, kopi, kembang telung kum, lan ublik (menawa sak iki ws ana penerangan, ublik ws jarang digunakake).
Miturut cerita arwah sing seda bakal pamit marang keluargane.
d.       Pendak 1 lan 2.
Acara’e ora adoh kaya ing wayah 40 dino.
e.         1000 dina
Ing 1000 dina adicara ngeculake kenangan saking sing seda. ing sewu dinane mayit, paling akeh umbarampe kang di sediakake. Sing wajib iku kaya, pala pendem, pala wija, bebek, dara sebagai penutup kasripahan.

            Ing acara-acara kang wus dilakoake iki, biasane ora titik ubarampe kang dibutuhno. Biasane umba rampe kang digunakake yaiku kain kafan, keranda, kain jarik, tumpeng ungkur-ungkuran, kembang kenanga, bebek, dara, pala pendem, bunceng mungkur, palawija

BAB III
3.1           Dudutan
Suku Jawa kuwi salah sawijining suku kang nduweni akeh kabudayan, wiwit saka kesenian, adat istiadat, lan sa panunggalane. Minangka tuladhane yaiku apa sing wis kita bahas ngenani Upacara Kepaten kang mbuktekake yen Suku Jawa kuwi salah sawijining suku kang becik amarga anane upacara kanggo  ngurmati wong kang wes kepaten. Saka panjlentehan ing ndhuwur, kita bisa mangerteni yen upacara adat kuwi bisa dipengaruhi dening agama. Mula kuwi, kita kudu njaga tradisi kuwi kanggo ngurmati para leluhur lan njaga kabudayan bangsa.

3.2           Pamrayoga
              Upacara kepaten nduweni maksud kang mulya, yaiku ngurmati wong kang wis kepaten lan nggawe ati kang ditinggal supaya luwih ikhlas. Mulane, upacara iki becike dilakoni dening masyarakat jawa amarga sakliyane nduwe tujuwan kang becik, kita uga nglestariake  kabudayan bangsa. Ojo nganti kabudayan bangsa kang maneka warna iki kajupuk dening bangsa liya, amarga kabudayan kuwi minangka kapribadian bangsa.




Kapustakaan
___________http://lintassantriucul.blogspot.sg/2013/05/faedah-ikatan-pada-kain-
kafan_7628.html
___________ https://sirfrancois.wordpress.com/2015/04/06/upacara-kematian-adat-jawa/
___________ https://koswara.wordpress.com/2007/05/04/menjemput-maut/
___________ https://www.wikipedia.org/
___________ https://mongosilakan.net/#/translate
___________ http://laskarcanggahindonesia.blogspot.sg/2016/05/karyailmiah-remaja-caramenanggulangi.html
___________ https://www.youtube.com/
___________ http://cdn2.tstatic.net/tribunnews/foto/bank/images/pak-raden-unyil-nih5_20151031_134439.jpg
___________ https://faqihmuhammad.files.wordpress.com/2012/04/tahlilan1.jpg
___________ https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiHy_tirOEPjy6dZIrP9ElbgHIvtC1uN1X1vNFdM4oQ4LFaNXgq94r3iQq09ZwUzQQALen2uO3eRA1v9hp-gvUDW8SCpTuTYi6fpssKwDTLeD1y-y3WmDeDH0TFt0hyphenhyphen8la0E6tF1vE5kFg/s1600/4.jpg

Narasumber : Ibu Yuni Purwanti S. Pd. Selaku guru SMPN 1 Wringinanom

Yuni Purwanti S. Pd.



Komentar